تغذیه دیابتی‌ها چگونه باید باشد؟

فرشته فزونی افزود: مصرف شکر، نمک و چربی در کشور ما در حال حاضر بیشتر از توصیه سازمان جهانی بهداشت است.

اصلاح رژیم غذایی و فست فودها، نوشابه های گازدار، مصرف زیاد غذاهای چرب و سرخ کردنی، مصرف زیاد مواد قندی و شیرین، کاهش مصرف میوه و سبزیجات و عدم تحرک بدنی از عوامل موثر در اضافه وزن هستند. چاقی و دیابت در کشور شمارش شد.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت سلامت با بیان نکات کلیدی برای پیشگیری از کاهش وزن و حفظ سلامت توصیه کرد: آهسته و آرام غذا بخورید. علاوه بر این، زمان صرف غذا باید تا حد امکان منظم باشد تا از نوسانات قند خون جلوگیری شود.

به نظر او غذا باید به مقدار مناسب خورده شود و غذا به سه وعده اصلی و دو میان وعده کوچک تقسیم شود.

افزایش مصرف روزانه سبزیجات خام و پخته در وعده اصلی و میان وعده لزوماً بر مصرف روزانه 2 تا 4 واحد میوه تاکید داشت.

این متخصص تغذیه افزود: در برنامه غذایی روزانه باید از انواع گوشت ترجیحاً بدون ماهی، پوست مرغ و تخم مرغ استفاده کنیم. مصرف نان سفید و برنج را کاهش دهید و بیشتر از نان های سبوس دار، جو و گندم استفاده کنید.

وی مصرف روزانه حبوبات در رژیم غذایی و 2 تا 3 واحد لبنیات کم چرب به ویژه پروبیوتیک ها را ضروری دانست.

از دیگر توصیه های این متخصص می توان به توجه به نشانگرهای رنگی محصولات غذایی، انتخاب محصولات کم قند، نمک و روغن، استفاده از مقادیر کم روغن مایع برای پخت و پز، محدود کردن غذاهای سرخ کردنی و استفاده از روغن سرخ شده برای تهیه آنها اشاره کرد. تغذیه.

رئیس گروه بهبود تغذیه معاونت سلامت همچنان به محدودیت مصرف قند، شکر، نوشابه و مواد قندی، کاهش مصرف غذاهای شور و کنسرو شده و نوشیدن چای یا چای با توت خشک یا کشمش ادامه می دهد. یا یک خرمای کوچک، حتما هر روز آب کافی بنوشید.

وی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی مناسب و حداقل ۴۰ دقیقه پیاده روی روزانه از دیگر نکات مهم برای پیشگیری از دیابت، حفظ و ارتقای سلامت است، خاطرنشان کرد:

فسونی در پایان به افراد دارای اضافه وزن یا چاق توصیه کرد که زیر نظر متخصص تغذیه لاغر شوند و می توانند به مراکز جامع سلامت زیر نظر دانشگاه مراجعه و برنامه غذایی و تغذیه رایگان دریافت کنند.

235237