با بررسی دقیق وسایل گازسوز از «مرگ خاموش» پیشگیری کنید

آفتاب‌‌نیوز :

نادر رابطی با اشاره به اینکه انتشار گاز سمی منوکسید کربن در محیط سرپوشیده، مهم‌ترین عامل منجر به «مرگ خاموش» است، اظهار کرد: انتشار گاز سمی مونوکسید کربن به دلیل استفاده نادرست از دودکش وسایل گازسوز یا نداشتن دودکش مناسب اتفاق می‌افتد.

وی بر لزوم کسب اطمینان از کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری قبل از استفاده و نصب وسایل گازسوز تاکید کرد و افزود: دقت در نصب اتصال‌های لوازم گازسوز در پیشگیری از خطر نشت گاز co۲ بسیار موثر است.

رییس روابط عمومی شرکت گاز استان زنجان با بیان اینکه گاز مونوکسیدکربن رنگ، طعم و بو ندارد و ممکن است فرد ناگهان دچار مسمومیت با آن شود، گفت: انتشار گاز سمی مونوکسید کربن علائم خاص و آشکاری ندارد و اگر فردی به مدت طولانی این گاز را استنشاق کند، دچار کاهش سطح هوشیاری، اغما و مرگ خواهد شد.

رابطی بر لزوم استفاده از وسایل و تجهیزات استاندارد و مناسب سیستم‌های گازسوز تاکید و اظهار کرد: با رعایت ساده‌ترین راهکارها مانند کسب اطمینان از کارکرد و استاندارد بودن دودکش بخاری، استفاده از کلاهک H برای دودکش‌ها و دقت در نصب اتصال‌های لوازم گازسوز می‌توان از گازگرفتگی و بروز خطر نشت گاز جلوگیری کرد.

وی با اشاره به اینکه لوله دودکش وسایل گازسوز زمانی که این وسایل روشن هستند، باید داغ باشد، ادامه داد: با لمس دودکش از گرم بودن آن اطمینان حاصل کنید و در صورت سرد بودن دودکش فوراً وسیله را خاموش کنید. همه وسایل گازسوز درخانه باید دودکش مجزا و مخصوص خود را داشته باشند، مسیر دودکش‌ها باید بررسی شود تا در صورت دیدن نشتی از خطرهای احتمالی پیشگیری شود.