امریه های سربازی باید هدفمند باشند

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا گفت ما باید از نظر پادگان ها نگاه نظامی داشته باشیم. وی گفت: “دستورات نظامی باید هدف قرار گیرد ، باید بگوییم که چه تعداد نیرو در نیروهای مسلح مورد نیاز است و چه تخصصی از بقیه پادگان ها و بقیه باید در تحقیق و مطالعه استفاده شود.

به گزارش آوای البرز ، سرهنگ محمد رضا اکبر هلوائی در جلسه پرسش و پاسخ اینستاگرام با سازمان جهاددانشگاهی دانشجویان ایران اظهار داشت: مسئله خدمت سربازی برای بسیاری از سربازان و خانواده های آنها مسئله مشترک و مهمی است و طبیعی است که بیشتر آنها تلاش می کنند خدمات نظامی خود را بهبود بخشند.

وی در مورد زمینه خدمت سربازی اظهار داشت: اولین قانون نظامی در سال 1304 تصویب شد و اکنون 95 سال از تصویب آن می گذرد ، این قانون به دو دوره قبل و بعد از انقلاب تقسیم می شود و بدون توجه به شکل دولت اداره می شود. .

وی ادامه داد: در زمان رضاشاه در سال 1304 ، مشكل نظامی در ارتباط با انتقال قدرت از خزرها به پهلوی به وجود آمد. در مورد چرایی حکومت نظامی هیچ فلسفه مکتوبی وجود ندارد ، اما می دانیم که سرانجام در 56 ماده در خرداد 1304 تصویب شد. این قانون در 53 سال اول تا پیروزی انقلاب اسلامی بالغ شد.
یکی از ویژگی های خدمت سربازی در آن زمان این بود که وی خواستار تغییر در قوانین نیست: “یعنی اگر آنها بگویند مدت خدمت سربازی دو سال است ، همان دو سال را انجام می دهند و زمان تغییر نخواهد کرد.” اگرچه آنها گاهی نیروهای مازاد داشتند ، اما مدت خدمت سربازی خود را کاهش نمی دادند ، در عوض قدرت اضافی را از قرعه کشی حذف می کردند ، یا در سال 1321 توافق شد که دارندگان مدرک از خدمت سربازی معاف شوند. دارندگان مدارک تحصیلی بسیار متفاوت از الان بودند.

استخدام کننده از 50 تا 1370 ژاندرمری و بعداً پلیس بود که نشان داد این مشکل تأیید شده است. دومین مجری ستاد کل نیروهای مسلح به عنوان ستادی سیاستگذار بود و ما در این گروه پیشرو بودیم. ما سالها ثبات مدیر داشتیم. در این مجموعه برادر عزیزم شری سردار کمالی تقریباً 32 سال مدیر همه کارها بود که یکی از طولانی ترین دوره های مدیریتی است.

معاون سابق سازمان وظیفه عمومی ناجا در بخشی دیگر از سخنان خود به برخی تغییرات اخیر در قوانین نظامی مانند معافیت ها ، تغییر در مدت خدمت سربازی اشاره کرد و بر لزوم تعریف استراتژی در ارتش تأکید کرد.

وی مثالی را در این زمینه ذکر کرد: “در اوایل دهه 80 اعلام شد که بهترین افراد در دوره های کنکور با حکمی که فکر می کنم یکی دو سال اجرا شده باشد ، از خدمت سربازی معاف می شوند.” بسته به گروههای آموزشی تعداد آنها در بهترین حالت 15 نفر تخمین زده شد ، اما بعد از مدتی متوجه شدیم که تعداد بازماندگان در این دوره بسیار زیاد است و بررسی کردیم که دانشگاه آزاد دائماً افراد جذب می کند. این قطعنامه همچنین مبانی نظم و انضباط شهری را برای استفاده از این معافیت مشخص می کند ، به عنوان مثال ، یک دوره کاردانی با 270 شرکت کننده از دانشگاه اکاد. خیلی ها بخاطر اشتباهی بخشیده شدند. اما آنها به جای اصلاح لایحه در سال آینده ، آن را لغو کردند.

وی با اشاره به دیدگاه های کمی و کیفی ارتش گفت: استادکل به عنوان یک دیپلمات باید بگوید که ما به برخی از دکتراها و سربازان ارشد نیاز داریم. ارتش نباید به صورت دسته جمعی جذب شود ، زیرا اگر در میزان خدمت سربازی دقت کنیم ، نتیجه این خواهد شد که پنجمین سرباز مقدماتی ، یک سرباز دکترا ، باید 24 ماه خدمت کند ، در حالی که کیفیت خدمات این افراد متفاوت است.

هالوی در مورد تخصصی بودن ارتش گفت: ما در کشوری با مشکل روبرو هستیم که فارغ التحصیلان دانشگاهی ما متناسب با نیازهای کشور نیستند زیرا برآورد دقیقی از نیازهای کشور نداریم. اگر آنها در دهه 60 30٪ تحصیلات دانشگاهی داشتند. حالا این عدد برابر است با. اکنون این افراد به ارتش می پیوندند. برای خدمات عمومی ، مشخص نیست که میزان کارشناسی از یک دانشگاه با دانشگاه شهر دیگر چقدر متفاوت است. در این صورت ، اگر بپذیریم که محیط پادگان فضای رو به کاهش کشور است ، زیرا برخی از فارغ التحصیلان ما در کشور بیکار هستند ، ما نمی توانیم همه را در همان زمینه و در تخصص آنها استخدام کنیم.

ناجا ، معاون سابق سازمان خدمات عمومی ناجا گفت: “دستورات ما باید هدف قرار گیرد.” متأسفانه بخشی از سهمیه مربوط به ارتباطات است نه تجربه و تخصص. چه تعداد از سربازان باید به ما بگویند که در نیروهای مسلح به چه تخصصی نیاز داریم و بقیه افراد در مناطق تحقیقاتی و تحقیقاتی خارج از پادگان مورد استفاده قرار می گیرند.

وی با اشاره به برنامه های مجلس برای خدمت سربازی در زمان های مختلف ، با اشاره به طرح مالیات غیر اجباری برای افراد بین 28 تا 50 سال گفت: “من این طرح را به طور کامل خوانده ام و بر این اساس ستاد کل هر ساله سربازان مازاد را معاف می کند.” برعکس ، این افراد تا 50 سالگی درصد بالایی از عوارض را برای استفاده از خدمات اجتماعی ایجاد می کنند. به عنوان مثال ، اگر قرار است خانه ای بخرد ، عوارض بیشتری می پردازد … استدكل می گوید من قدرت كمتری دارم ، بنابراین این پروژه اجرا نمی شود. این طرح نیازی به داشتن نیروی عظیمی ندارد ، زیرا به محض تحقق مازاد ، مردم را از مبارزه دور می کند. بنابراین ، اساس طرح صحیح نیست. البته این طرح تا سال آخر مجلس یازدهم و سپس تا انتخاب مجدد ادامه داشت.

در پایان جلسه ، نماینده هیئت دانشجویی کشور از افسران حاضر بخش نظامی دعوت کرد تا نظرات خود را در این مورد ابراز کنند.

انتهای پیام