اگرچه پیشرفت علمی و جمع آوری تجربیات تاریخی انسان موجب آرامش وی شده است ، اما واقعیت این است که او در زمینه اوقات فراغت موفقیت چندانی نداشته است ، بنابراین او هر روز به کشف و داشته های خود می پردازد. / به دلیل نگرش های سودآور معتمدین ، او هنوز راضی نشده است.
هاراری در اولین درس از بیست و یک درس قرن بیست و یکم، از آنجا که ناامیدی کمونیسم که پس از دو آزمایش یا داستان در نیویورک ، برلین ، لندن و مسکو در سال 1938 (با جنگ جهانی دوم) ناپدید شد و با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی در سال 1980 به بار نشست. اتحاد. اتصال. بحث برانگیز با داستان سوم ، لیبرال ها ، از نظر او ، با سلطه و جهانی شدن او ، دو پدیده خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در سال 2016 (Brexit) ، برجسته شدن دونالد ترامپ ، ناکارآمدی اساسی و سیستم بی ثباتی اساسی و استقلال ، که به مرحله حساس رسیده اند. تاریخ بسیار شکسته ، امروز تاریخ ، پایان تاریخ ، (1) این راه خود را طی کرده است و آن داستان ایده آل پاسخگوی نیازها یا نگرانی های زمان نیست. به گفته هراری ، تنها انحراف تاریخ از مسیر مخرب خود در ایجاد سردرگمی هدف گذاری این است که ما اکنون در آرماگدون هستیم (همانطور که لیبرال ها مجبور هستند که در مورد ایده های آخرالزمانی فکر کنند ، زیرا نبرد خیر و شر به روز رستاخیز نزدیک می شود) ، ” ما میگوییم.. وی سپس ادامه می دهد: وقتی توانایی مواجهه با واقعیت را از دست می دهیم ، ذهن ما به سمت موقعیت های غم انگیز سوق داده می شود..(2)
از نظر برخی ، هاراری یک مطالعه هوشمندانه و منحصر به فرد از تفسیر تاریخی جهان بشر است(3) وی در این گفتار به نکته ظریفی برای تأکید اشاره کرده است ، اگرچه با همه ادعاهای آنها موافق نیست. تجربه انسانی از الگو قرار دادن زیست شناسی بهتر و بیشتر انسانی با موانع / کوه های یخی بزرگی روبرو شده است که تنها بخشی از آن برای انسان آشکار شده است. هیچ یک از داستانهای ساخته شده نمی تواند نیازهای اساسی انسان را برآورده کند ، همانطور که تواین بی در کتاب خود گفت که تمدن غرب هرگز با چنین بحرانهایی روبرو نشده است. تمدن در گیاه آزمایشیوی درباره چالشهایی که در دو زمینه با آنها روبرو شده صحبت کرد: خلا معنویت و رشد ملی گرایانه. بنابراین سوال این است که زندگی چه امیدی را ممکن می کند؟
هراری بر اساس دیدگاه مادی خود از مادیات ، نبرد نهایی بین خیر و شر را یک فاجعه می خواند و البته راهی دیگر برای فرار از بحران هایی که فراتر از محدوده این مقاله است ، پیشنهاد می کند. از آیین زرتشت ، یهود ، مسیحیت و اسلام هزاران سال پشتیبانی می شده است و شکوه داده های آسمانی مستند است و به راحتی نمی توان آن را به چالش کشید.
آنچه در اینجا باید مورد توجه قرار گیرد ، نقش امام زمان / ناجی و مصلح جهانی زندگی بشر مبتنی بر اندیشه شیعه است که می توان به طور خلاصه چنین عنوان کرد: پس از اینکه با او و ستمگرانش جنگ کرد ، جهان را پر از خوب و بد ، و نبرد بین خیر و شر به پایان خواهد رسید ، و پایان خواهد یافت. ظلم و دیکتاتوری از بین خواهد رفت ، بی عدالتی از بین خواهد رفت ، زندگی ایده آل محقق از بین خواهد رفت در جهان انسان ها ، انسان ها در صلح و اطمینان با یکدیگر ، از منظر کلان ، تمدنی کامل و مطلوب حاصل می شود ، چیزهایی که بشر همیشه در تاریخ می خواسته است به آن دست یابد. بدون شک چنین دیدگاهی برای همه امیدوارکننده و خوشایند است ، اما چنین دیدگاهی نمی تواند باورها ، ضعف ها یا کاستی ها را توجیه کند و یا بی عدالتی ها و نارسایی ها را در جامعه بشری جایز سازد.
این امر امام زمان را به شخصی تغییر شکل داده که کاستی های مدیریتی افراد را توجیه می کند یا اجازه می دهد مردم از نظر فرهنگی ، اجتماعی و سیاسی غیرمسئولانه باشند – همانطور که برخی از مدعیان / حجتی گفته اند – کاهش می دهد ، این امر به پنهان کاری بیش از هر چیز کمک می کند. ، و وجود دارد شایسته سالاری ، در غیر این صورت بدون شک منجر به نشئه شدن ذهن و تداخل در وظایف انسان و در نهایت سرخوردگی خواهد شد. این ناآرامی می شود که با فلسفه انتظار و شکل اصلاح کننده مطابقت ندارد.
عضو هیئت علمی م Instituteسسه علوم و فرهنگ اسلامی
منبع و پیوست ها:
بیست و یک درس قرن بیست و یکم، جو یوهان نوا هراری؛ تمدن در گیاه آزمایشی، آرنولد تواین ب. پایان تاریخ، فرانسیس فوکویاما.
1. نظریه پایان تاریخ ، ارائه شده توسط فرانسیس فوكویاما ، بیان می دارد كه آرمان لیبرال دموكراسی ، دستاورد نهایی تاریخ بشر است.
2. هراری ، درسهای بیست و یکم در قرن 21 ، ص.
3. سخنی از صاحبان املاک در نقد کتاب های هراری.