الگوبرداری‌های غلط تولید محتوای داخلی رفع شود

جلسه ای برای بررسی تأثیر شیوه زندگی محتوای رسانه های سمعی و بصری در برنامه “بازتاب” رادیو انعکاس برگزار شد.

به گزارش آوای البرز ، جلسه ای با حضور لیلا وصالی ، مربی سواد رسانه ای و عباس کریمی عباسی ، کارشناس ارتباطات و فرهنگی برگزار شد تا تاثیر محتوای رسانه های سمعی و بصری بر شیوه زندگی بررسی شود.

در ابتدای این نشست ، لیلا وصالی با اشاره به رسانه های آزاد و مشاهده محتوای آنها ، به ویژه نسل جدید و تأثیر آن بر سبک زندگی آنها ، گفت: این موضوع را از دو منظر می توان مورد بررسی قرار داد. اولین مورد تأثیر و رفتار تقلیدی است در سالهای گذشته رفتارهای تقلیدی شخصیت های کارتونی توسط کودکان واقعی تلقی می شد و این امر در مورد بزرگسالان نیز صادق است. دیدگاه دوم فضای تعاملی بین مخاطب و رسانه است ، جایی که مخاطب فعال رسانه و محتوای خود را انتخاب می کند و آن را با دیگران به اشتراک می گذارد ، بنابراین مخاطب در اینجا به رسانه ای تأثیرگذار تبدیل می شود.

وی گفت: در چنین محیطی ، ما اغلب با رسانه های مستقلی روبرو هستیم که از شرایط کار در این فضا بی اطلاع هستند و با خوش بینی ، این رسانه ها ، با مسئولیت پذیری ، محتوای مناسب تولید می کنند و به تنوع کمک می کنند. در دنیای واقعی چنین نیست ، به همین دلیل تهدیدات سایبری بسیار محبوب هستند.

عباس کریمی عباسی با اشاره به کاستی های محتوا که در دسترس مخاطبان امروزی نیست ، تصریح کرد: تعاریف رسانه ها به شدت تغییر کرده است. دهکده جهانی مک لوهان در حال حاضر یک اتاق جهانی است که هرکسی می تواند اطلاعات و محتوا را در کسری از ثانیه منتشر کند و از آنجا که همه ما در یک اتاق هستیم و از وضعیت آگاه هستیم ، نظارت یکسانی بر رسانه های مختلف داریم. ما این کار را نمی کنیم و اگرچه این مشاهده تا حدی محرمانه است ، اما شاهد حذف محتوای زیادی هستیم ، حتی در رسانه هایی مانند YouTube. این نظارت محتوا به ویژه برای نسل جدید متولد شده با رسانه های جدید ضروری است ، اما باید دقیق ، عمیق و متخصص باشد ، دکتر. همانطور که وصالی گفت ، مدل سازی در این نسل بسیار رایج و خطرناک است.

وی افزود: برای تولید محتوا در هر قالبی ، باید متخصصان مربوطه مانند جامعه شناسان و روانکاوان داشته باشیم و این تصورات غلط را که در تولید محتوای داخلی وجود دارد حذف و رد کنیم. متأسفانه ، این زمان اغلب ما را برای ایجاد پروژه مزاحم می کند.

وی گفت: “مدل سازی یک چیز مهم است که به طور اساسی شیوه زندگی را تغییر می دهد.” در افسانه سوپرمن ، امبرتو اکو اشاره های گسترده ای به تولد الگوهای شخصیتی خیالی و جایگزینی شخصیت های واقعی می کند. ما در حال حاضر رسانه سردی نداریم ، اکنون در عصر رسانه های دو طرفه هستیم و دسترسی ، فراوانی و گستردگی ماهیت را تولید می کنیم.

پس از این ملاقات ، لیلا وصالی با بیان اینکه مخاطب قدرت بیشتری دارد و می تواند محتوا را بررسی کند ، توضیح داد: اگر مخاطب توانایی تشخیص و تحلیل را داشته باشد ، رشد می کند ، اما اینکه چگونه آگاهانه مخاطب عمل می کند مهم است. برای اینکه جامعه صدای خود را داشته باشد و همزمان آسیب نبیند ، ما نیاز به سیاست گذاران آگاه ، کارشناسان سواد رسانه ای ، برنامه نویسان متخصص آزمایش و از همه مهمتر افراد با سواد رسانه ای آگاه داریم. هر کدام از این عناصر بیشتر تکان می خورند ، بیشتر از یک طرف به ما آسیب می رساند و مخاطب را نیز متضرر می کند.

کریمی عباسی در بحث توانمندسازی مخاطبان در رسانه ها و افزایش قدرت مخاطبان از طریق رسانه های جدید ادامه داد: فناوری قبل از فرهنگ و بعد از ظهور نام هایی را در کشور ما معرفی کرده است. به عنوان مثال ، پس از مدتی موبایل تبدیل به یک تلفن همراه شد. عموم مردم هنوز نمی دانند در فضای مجازی باید به دنبال چه چیزی باشند. ما به مخاطبان می گوییم که اینها را نبینند یا نشنوند و به آنها نمی گوییم که به جای آن از چه محتواهایی استفاده کنند. آگاهی ما در این زمینه بسیار پایین است و مخاطبان درگیر در جریان آزاد اطلاعات با اخبار مختلفی احاطه شده اند که منجر به نوعی نیاز ملی و عمومی می شود که جنبه مثبتی دارد ، اما ما از نظر فرهنگی و فرهنگی مشکل داریم. ساختارهای هنری که منجر به تغییر شیوه زندگی می شود.

وی پاسخ داد: “سیاست های محتوا بر اساس سیاست ها و سلیقه های فردی و سازمانی متفاوت است و مقامات مسئول کیفیت محصول و کمبود اجزای کمی نیستند.” پس از مشخص شدن این موارد ، بقیه باید حل شوند.

وصالی همچنین درباره رویکردی که از سواد رسانه ای پشتیبانی می کند ، توضیح داد: در سال های اخیر ، ما رویکردهای جالب زیادی در این زمینه داشته ایم. مردم باید بدانند چگونه از رسانه ها برای رسیدن به اهداف خود و شناسایی چالش ها استفاده کنند تا مخاطب منفعل نباشند. در گذشته ما رویکردهای متفاوتی داشتیم ، اما سال گذشته ما یک سیستم سواد رسانه ای برای خانواده راه اندازی کردیم که به درک دقیق تر و یکنواخت کمک زیادی کرد. یک نکته در تأیید دستورات آقای کریمی باید بگویم این است که تماشاگران حرفه ای تر و مولدتر شده اند. بسیاری از شبکه های اجتماعی که مطالب زیادی را به اشتراک می گذارند ، مانند فیلیمو ، ممکن است سواد رسانه ای نداشته باشند. با این حال ، مخاطبان اطلاعات و تجربه ای دارند ، اما در مراحل بعدی ، مانند ارزیابی ، مشکلات جدی دارند.

وی ادامه داد: اگر بسیاری از سریال های توصیه شده یونسکو و نیاز به آموزش سواد رسانه ای را در نظر بگیریم ، با نوعی تغییر فرهنگی مرتبط با تولید فرهنگ کشورهای دیگر روبرو می شویم و امیدواریم عواقب آن را در جایی نبینیم. ما آثار آن را می بینیم و سلیقه ایرانی پذیرفته نمی شود ، اما در عین حال برای فرهنگ ایرانی و اسلامی ما پذیرفته می شود. “به عنوان مثال ، برای تغییر فرهنگ ایرانی ، نتانیاهو پیشنهاد می کند مجموعه ای مانند” بورلی هیلز “را برای ایرانیان از طریق ماهواره پخش کند. ، و سپس ، برای مثال ، Filimo زیرنویس مشابهی را می گذارد ، بدون اینکه متوجه تأثیر آن بر مردم ، به ویژه جوانان شود.

بحث کریمی در مورد دسترسی به فیلم ها و فیلم هایی که زمانی در قالب نوارهای ویدئویی از مراکز خاصی تولید می شد و اکنون با یک کلیک قابل بارگیری است ، در طول انقلاب و دهه 1960 ادامه یافت. به جای کنترل و تولید محتوا ، از لحظه ای که فیلم ها از پنجره به بیرون پرتاب می شوند ، منابع ماهواره ای و اکنون پروژه حفاظت از فضای مجازی ، این یکی از بدترین پروژه های فرهنگی است. اما انقلاب هنوز ادامه دارد. چرا باید با تهاجم فرهنگی غیرقابل کنترل مقابله کنیم؟ به جای داخلی کردن ذائقه مخاطب به صورت محلی و تولید محتوای مرتبط؟ سبک زندگی ایرانی و اسلامی بدون بومی سازی امکان پذیر نیست و جهانی نخواهد بود.

وی گفت: “اینترنت ماهواره ای تسلا 300 برابر سریعتر از اینترنت فعلی ما است و نمی توان آن را کنترل کرد.” اگر سواد رسانه ای را به درستی آموزش دهیم و مخاطبان را آگاه کنیم ، می توان با ارتقاء سواد رسانه ای در یک فعالیت جهادی با عزم ملی و همدلی و حمایت کارشناسان ، محصول مناسبی را ایجاد کرد. ما اکنون در وضعیت مشابه فارنهایت 451 قرار داریم و اگرچه شاهد سوزاندن کتاب نمادین آن نیستیم ، اما کتابخوانی به شدت کاهش یافته است ، همانطور که آثار سواد رسانه ای منفی است.

به گزارش آوای البرز ، در پایان این نشست ، لیلا وسالیس حضور کارشناسان و نظارت آنها در استفاده از نسل جوان در تولیدات را ارائه کرد.

انتهای پیام