اطلاعات ضروری امداد جاده ای

شماره تلفن 112 در ایران تحت عنوان شماره ملی امداد و نجات معرفی شده و یکی از شماره های تماس اضطراری در کنار سایر شماره های اضطراری (پلیس 110، اورژانس پزشکی 115 و آتش نشانی 125) می باشد که به صورت رایگان در دسترس مردم بوده و با تمامی خطوط تلفن ثابت و یا همراه می توان با آن تماس گرفت. شهروندان در شرایط اضطراری می توانند برای درخواست کمک و یا دریافت خدمات تخصصی و امدادی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر با شماره 112، در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته تماس حاصل نمایند.

تعداد مراکز پاسخگویی 112 در کشور 32 مرکز بوده که برای پاسخگویی به تماس اضطراری شهروندان در کشور 24 ساعته فعال می باشند(هر استان یک مرکز). همچنین در هر شیفت کاری مراکز پاسخگویی، 3 نفر اپراتور مسئولیت پاسخگویی و پیگیری خدمات ارائه توسط سازمان امداد و نجات به مردم را برعهده دارند.

 چه موقع با 112 تماس بگیرید:

مهمترین مسئله ای که باید در شرایط اضطراری به آن توجه نمود رعایت این نکته می باشد که در کوتاهترین زمان با شماره اضطراری 112 و یا هر شماره اضطراری دیگری که می شناسید تماس بگیرید تا در کمترین زمان ممکن و بدون تاخیر به افراد حادثه دیده کمک و امدادرسانی شود.

اگر خودتان در شرایط اضطراری هستید و یا دلایلی دارید مبنی بر اینکه شخصی در شرایط اضطراری قرار دارد، با 112 تماس بگیرید. وضعیت اضطراری هر موقعیتی است که در آن زندگی و حیات فرد تهدید شود و کمک فوری آتش نشانی، اورژانس و امداد و نجات مورد نیاز است.

در صورت مشاهده یا درگیر شدن در یکی از شرایط اضطراری زیر می توانید مستقیماً با 112 تماس بگیرید:

  • حوادث مرتبط با زمین لرزه و رانش زمین
  • حوادث مرتبط با پدیده های جوی و اقلیمی مثل سیل های برق آسا و آبگرفتگی ها، برف و کولاک، بهمن، طوفان، تگرگ و … که باعث ایجاد شرایط اضطرار گردد
  • حوادث مرتبط با محیط های طبیعی و کوهستان مثل سقوط، آسیب دیدگی های فیزیکی و …
  • حوادث جاده ای به ویژه حوادثی نیاز به رهاسازی آسیب دیدگان می باشد(فقط در جاده های بین شهری)
  • برخورد رعد و برق در محیط های خارج از محدوده شهری(محیط های طبیعی و کوهستان)

منظور از امداد جاده‌ ای چیست؟

امداد خودرو جاده‌ای مجموعه‌ای از خودروها هستند که با نظارت پلیس راهور فعالیت دارند. این خودروها در نقاط مختلفی از جاده مستقر شده و به مسافرانی که دچار مشکل می‌شوند امداد می‌رسانند. خودروهای امدادرسانی جاده‌ای تجهیزات کاملی دارند؛ این‌گونه اگر لازم باشد کمک تخصصی انجام دهند دچار مشکل کمبود ابزار نخواهند بود. امداد خودرو جاده‌ای یکی از نیروهای امدادی بسیار مهم است، چراکه هر نوع خطایی از سوی این نیروها ممکن است منجر به تصادف‌های شدیدتری بشود.
سلامت و کارکرد اتومبیل‌ها هیچ‌گاه تا ابد تضمین نشده و احتمال دارد هر لحظه دچار مشکل بشوند. ناگفته نماند که اگر فردی که به اتومبیلش اهمیت بدهد و آن را چک کند با مشکلات کمتری مواجه می‌شود. اما اگر یک فرد فقط با اتومبیلش رانندگی کند حتماً نیاز به نهادی دارد که اگر در راه ماند به کمکش برود. طبیعی است که همیشه با سفر نمی‌کنیم، پس در چنین شرایطی باید اطلاعاتی در مورد دریافت کمک داشته باشیم.
به نظر شما در چه مواقعی نیاز به امدادیاب هوشمند وجود دارد؟ مشکلات مختلفی ممکن است باعث این نیاز به کمک بشوند. مثلاً ساده‌ترین مشکل، پنچر شدن ماشین است که فقط نیاز به پنچرگیری دارد. همچنین از پیچیده‌ترین و مهم‌ترین مشکلات هم تصادف در جاده است. حتی تمام کردن بنزین و نرسیدن به پمپ بنزین بعدی نیز می‌تواند نیاز به امداد داشته باشد!

امداد جاده‌ ای شامل چه خدماتی است؟

امداد خودروها بر اساس نوع مدیریتشان می‌توانند خدمات متنوعی داشته باشند. مثلاً در صورت تمام شدن بنزین/گاز، سوخت‌رسانی یکی از خدمات آن‌هاست. اگر باتری ماشین از کار بیفتد، خدمات باتری به باتری انجام می‌دهند.
گاهی نیز نمی‌توانند خودرو را در محل تعمیر کنند. در نتیجه یدک کشی انجام می‌دهند که با بکسل کردن خودرو و یا راه‌های دیگر صورت می‌گیرد. این‌گونه با توجه به مشکل خودرو آن را به یک تعمیرگاه تخصصی و یا پارکینگ می‌برند. برخی خدمات به شرح زیر هستند:
• حمل خودرو تا یک تعمیرگاه مجاز مرکزی درون شهر
• حمل خودرو تا نزدیک‌ترین شهر برای تعمیر تخصصی
• ارائه باتری اصل با توجه به نوع خودرو یا باتری به باتری

برخی خدماتی که در محل انجام می‌شود نیز به شرح زیر هستند:
• آپاراتی سیار و پنچرگیری
• باتری به باتری سیار
• تعمیر خودرو و در صورت نیاز تعویض قطعات اصل
• تعویض لنت و دیسک و صفحه
• تعویض روغن
• خدمات برق خودرو
• تست فیوز
البته لازم به ذکر است که هزینه سوخت به عهده مسافر است. اگر با سفر کرده‌اید، در صورت خراب شدن اتوبوس، هزینه به عهده تور است. البته پیشنهاد می‌کنیم پیش از سفر از این موضوع اطمینان حاصل کنید و اطلاعات دقیق تور را بخوانید.

چرا وجود امداد جاده‌ ای ضروری است؟

حال که با خدمات امداد جاده‌ای آشنا شدیم می‌دانیم که امداد خودرو جاده‌ای یکی از ضروری‌ترین نیروهای امداد است. وظیفه امداد خودرو جاده‌ای است که اگر مشکلی برای مسافران در جاده پیش آمد و دسترسی به تعمیرگاه نداشت، حضور پیدا کنند. امداد خودرو جاده‌ای در مواقعی که به یک منطقه اعزام می‌شوند، در سریع‌ترین زمان ممکن خودشان را می‌رسانند. آن‌ها بدون اینکه کمبودی در ابزار اصلی داشته باشند می‌توانند امداد لازم را به مسافران برسانند.

تماس های غیرمرتبط با 112:

تماس های غیر اضطرار باعث تأخیر در کمک به افراد آسیب دیده در شرایط اضطراری می شود که ممکن است عواقب ناگواری به همراه داشته باشد.

نمونه ای از تماس های غیر اضطرار:

  • شوخی کردن
  • توهین به اپراتورها
  • درخواست اطلاعات در مورد شماره های تلفن
  • اطلاع از تاریخ و ساعت
  • گزارش پیش بینی های هواشناسی
  • نیاز به دریافت خدمات از تاکسی تلفنی
  • برای بررسی نحوه کار سامانه پاسخگویی 112
  • برای بررسی قابلیت های سامانه پاسخگویی 112
  • برای باز کردن قفل تلفن همراه خود یا آزمایش عملکرد شماره 112 در حالت قفل تلفن همراه
  • ابراز نارضایتی خود از خدمات ارائه شده توسط دستگاه ها و سازمان های مختلف
  • تماس فرزندان در زمان غفلت والدین
  • اظهار نظر در مورد سیاستمداران، مردم، رویدادها، برنامه های تلویزیونی و غیره
  • گزارش اختلال در تأسیسات آب،برق،تلفن، تلویزیون، اینترنت و غیره
  • گزارش نارضایتی خود از کیفیت محصولات خریداری شده

از خطوط اضطراری می توان در هر زمان برای اعلام هر شرایط اضطراری استفاده نمود، این در حالی است که ثانیه ها می تواند مرز بین مرگ و زندگی را ایجاد کند. ممکن است آن فردی که به کمک فوری نیاز داشته، شخص عزیزی برای شما باشد لذا تماس های غیر اضطرار با شماره های اضطراری(مثل 112، 115 و 125) به معنای مشغول نگه داشتن خطوط اضطراری و اپراتورهای پاسخگویی است، به جای اینکه در این مدت به تماس های اضطراری حساس پاسخ دهند. با اطلاع رسانی به خانواده و دوستان خود در مورد استفاده صحیح از شماره های اضطراری(مثل 112، 115 و 125)، می توانید به ما در کاهش تعداد تماس های غیر اضطرار و بی دلیل کمک کنید. شماره گیری مکرر 112 بدون داشتن وضعیت اضطراری یا تماس برای توهین به اپراتورهای 112 به معنای سوء استفاده بوده و توسط مراجع قانونی قابلیت پیگیری و مجازات را دارا می باشد.

  لزوم و اهمیت همکاری فرد تماس گیرنده در پاسخ به سوالات اپراتور 112:

  • از آنجا که در شرایط اضطراری هر ثانیه از زمان دارای اهمیت می باشد، لازم است هر زمان که با 112 تماس می گیرید با اپراتورها همکاری کنید. اپراتورها در 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته پاسخگوی تماس های اضطراری هستند و برای پردازش سریع اطلاعات در طول تماس به منظور اتخاذ بهترین و مناسب ترین تصمیمات، چندین کار را به طور همزمان انجام می دهند، به عنوان مثال: در حالی که سوالات لازم را از شما می پرسند، اطلاعات دریافتی از شما را در سامانه ثبت می کنند. اپراتورها باید با کمترین اطلاعات بدست آمده از تماس، نزدیکترین تیم های عملیاتی را درکوتاهترین زمان به محل حادثه و یا سانحه اعزام کنند.
  • هر اپراتور 112 به منظور ارائه كمك و افزايش كيفيت خدمات، به طور مداوم در جلسات آموزشي شركت مي كند اما برای ارائه خدمات در شرایط اضطراری، حرفه ای بودن اپراتورها کافی نیست. برای دریافت سریع و کارآمد خدمات لازم است، با اپراتور 112 همکاری نموده، به سوالات آنها پاسخ دهید، فرآیندهای کاری آنها را دنبال کنید و آرام باشید. در این صورت آنها می توانند در کوتاهترین زمان ممکن بفهمند چه اتفاقی و در کجا افتاده است تا طبقه بندی حادثه را به درستی انجام داده و تیم های مرتبط با شرایط اضطراری را برای شما فراخوان کند.