احمد زکی یمانی و حضرت خدیجه(س)

چه کسی اهمیت می دهد احمد زکی یمنی وزیر نفت سابق عربستان سعودی که در دهه اول پس از پیروزی انقلاب با شنیدن نام وی برداشت متفاوتی از ما ایجاد کرد ، وارد حوزه نسخه های خطی و تحقیقات تاریخی شد و موسسه الفرقان و الحرمین را تأسیس کرد. م Instituteسسه الشریف ، اکنون خانه حضرت خدیجه (س) است. می خواهید بنویسید؟ کتابی درباره خانه ای که حضرت خدیجه به آن جا اسلام آورد و مکانی که بعثت پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) نازل شد ، بیرون آمد. فاطمه متولد شد و نزد حضرت معراج خود رفت.

رسول جعفریان

این کتاب با عنوان “دارالسیدا خدیجه بنت کوئیلد در مکه” است. یک کار ویژه در مورد محل زندگی حضرت خدیجه (س).

به طور خلاصه هنوز لازم به ذکر است که محیط خارج از مسجد ، مکانی شبیه مروا تا اعماق تونل امام علی (ع) ، محلی به نام شعبه ابی طالب است. در اینجا خانه های هاشمیان از جمله خانه ای است که پیامبر در آن متولد شده است. خانه ابولب و عباس و بسیاری از خانه های دیگر به غیر از او در اینجا هستند که همه آنها به مرور تخریب شدند.

از میان این خانه ها ، تنها مکانی که فرشته خدا (ص) در آن متولد شده است ، ساختمانی است که حدود 50 سال پیش به عنوان کتابخانه ساخته شده است.

بین این بنا و دیوار ماسی در نزدیکی مروه ، خانه حضرت خدیجه قرار داشت كه دارای بنایی بود و زمانی عبادتگاه حجاج بود. در اوایل فهاد ، این ساختمان که تا همین اواخر قبل از توسعه این مناطق وجود داشت ، البته توسط ساختمان جدید دارالحافظ القرآن به طور کامل تخریب شد. در همین حال ، در سال 1410 هجری قمری ، ساختمانهای زیرین کشف و پر از ماسه شد و یک راهرو عمومی بر روی آن ساخته شد که یک شیب تند در انتهای بازار معروف به ابوسفیان ، منطقه ورودی خروجی است. شاید بخشی از آن باشد …. من دقیقاً نمی دانم.

زکی یمانی ، وزیر نفت سابق عربستان سعودی با کمک محققان در مرکز الفورقان در جده یک کاوش تاریخی در این خانه انجام داد.

این کتاب ، نوشته زکی یمانی ، در سال 2013/1434 منتشر شده است. این کتاب در 170 صفحه با کاغذهای براق و چاپ خوب چاپ شده است. این کتاب دارای 42 تصویر ، 26 شکل ، نقاشی و 3 نقشه است که باعث زیبایی هرچه بیشتر آن شده است. کتاب راهنمای 143 تا 167 نیز بسیار مفید است. تقریباً هیچ صفحه ای بدون عکس ، نقشه یا نمایه رسمی وجود ندارد.

رسول جعفریان

در پایان کتاب ، نتایج این تحقیق در 12 نکته بیان شده است:

  1. حضرت خدیجه دو خانه داشت. شخصی که با پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) ازدواج کرده بود و در حوالی بنی آزاد بن عبدالعزیز زندگی می کرد و روی سکه حسامی قرار داشت. خانه دوم ، موضوع این کتاب ، در منطقه عبدالشمس ، در شمال شرقی مسجدالحرام ، جنوب غربی منطقه بنی هاشم واقع شده است.
  2. این تحقیقات نشان می دهد که این خانه واقع در سقاق الحجر یا عطار ، محل زندگی پیامبر (صلی الله علیه و آله و سلم) با خدیجه بوده و فرزندان آنها در آنجا متولد شده اند. این خانه از زمان معاویه تا زمان دفن آن در اواسط قرن چهاردهم در این قسمت از مسجد واقع شده است.
  3. در طول قرن ها ، این ساختمان از زمان ساخت به ترتیب معاویه تا تغییرات داخلی و همچنین تغییراتی در Saqqaq یا Alli دستخوش تغییراتی شده است.
  4. از قرن نهم به برخی از اتاق ها نام خاصی داده شده است. به عنوان مثال ، سلول گنبد وحی را سلول سیدا خدیجه می نامند. این مکان گنبد وحی یا نمازخانه پیامبر نامیده می شود. البته سلول تولیدی فاطیما به همین نام حفظ شد و البته در قسمت های جنوبی و شمال غربی سلول توسعه یافت.
  5. قدمت این خانه به زمان معاویه تا زمان پادشاه عبدالعزیز برمی گردد. وی بنایی به عنوان مرکز حفظ قرآن ساخت.
  6. از این تحقیقات ، حاکمان ، خلفا و سلاطین طی قرن ها از این خانه مراقبت می کردند و همیشه سعی در تعمیر و بازسازی آن داشتند. گاهی شیوخ حرم این وظایف را از طرف سلاطین انجام می دادند.
  7. در مجاورت این خانه زمینی متعلق به مادر فاطمه ، موقوفه بیت سعید خدیجه بود و برای ترمیم درآمد توسط ناصر عباسی اهدا شد.
  8. یکی از نخستین دانشمندان دوره اسلامی ، سفر به اماکن تاریخی مکه را انکار نکرد. یکی از آنها خانه حضرت خدیجه است. سخنان قاضی آیاس عبارتند از: شایسته است که جبرئیل و میکائیل به مکانهایی که از طریق نزول و نزول قرآن در آنها ساکن شده اند ، بروند … باید زمینه آنها گسترش یابد و کف و دیوار آنها بوسیده شود.
  9. فصل خاصی به شرح سفرنامه نویسان از خانه حضرت خدیجه اختصاص یافته است. در این فصل ، این واقعیت را که حسن و حسین (ع) در آنجا متولد شده اند و دیگر سو mتفاهمات را بحث می کنیم.
  10. در طی کاوشهای انجام شده در این بخش در سال 1410/1989 ، سایت دقیقاً همانطور که بتونی در این سفرنامه از این ساختمان نوشت ، حفاری شد. البته ، بوتونیک در نام بردن از سلولهای خاصی اشتباه می کند ، مانند آنهایی که سلول را سلول غذایی می نامند! یا جایی برای تجارت حضرت خدیجه! اما در جایگاه آن شکی نیست.
  11. این تحقیق شامل تعدادی از اسناد ، عکس ها و نقشه های اختصاص یافته به سید خدیجه است که برای اولین بار منتشر می شود.
  12. این مطالعه برای اولین بار گزارش فسیل این خانه را که مربوط به قرن نهم هجری است ، مورد تجزیه و تحلیل قرار داد. گزارش وی حاوی جزئیات جالبی است که همگی مدرن شده اند. در این بخش ، تلاش شد تا از نزدیک به این خانه نگاه کنیم.

رسول جعفریان

یادآوری سه امتیاز

پاسخ: همانطور که از مطالب فوق بر می آید ، زکی یمانی و سازمان وی به هیچ وجه با عقاید عمومی وهابیت درباره خطای نعمت موافق نیستند و نشان دادن این پیام دقیقاً از برکات رسول خدا است و هیچ مشکلی ندارد. (علیه السلام) این نوعی رقابت داخلی است که در عربستان سعودی وجود دارد.

ب: متأسفانه ، همه منابعی که حاوی اطلاعاتی در مورد خانه حضرت خدیجه (س) است ، به ویژه فهرست منابع کتاب ، برای تعیین استفاده یا عدم استفاده از آن در آثار شیعه ، با هم ارائه نشده اند. با توجه به حاشیه پایان بعضی از فصل ها ، از توصیف در متون کهن عربی شیعه استفاده نشده است.

پاسخ: در سفرنامه های ایرانی اطلاعات جالبی درباره این خانه یافت نشده است. به عنوان مثال ، در سال 1303 ، رحمت الله بخارایی نوشت: در سه شنبه اول ماه ذی الحجه ، ما به دیدار خانه مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله رفتیم. آنجا خانه ای است. در آنجا خانه خدیجه کبرا و بنیانگذار حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) سالها با حضرت خدیجه زیبا ، معروف به زک اللیل در محله ، در کنار امام بودند … اینجا دست حضرت فاطمه و آن از حضرت خاتمی Mabi.bb مکان همچنین دارای عمق هر یک است.

سفرنامه شعری از زمان ناصرالدین شاهی شرح مفصلی از این خانه می دهد:

از آنجا با یاوران رفتیم

خانه ای که تو بودی ، خدیجه

چو را در موقعیت هشتم آن خانه قرار دهید

همه بندگان نشستند

از آنجا سه ​​پله پایین رفتیم

حیاط بسیار زیبا و زیبایی است

کف آن با سنگ مرمر فرش شده است

یک اتاق وجود دارد

گنبدی شبیه ماه در وسط

زادگاه یک زن خوب

همه پرده های مخملی آویزان است

در گلهای سرو و اندرو بخیه زده شده است

همه با حسرت آنجا نشسته بودیم

چه کسی با بدن فاطمه اینجا نشسته است؟

البته گزارش های دیگری نیز از این خانه در سفرنامه های فارسی وجود دارد که باید همه آنها استخراج و به محتوای این کتاب اضافه شود.

رسول جعفریان

رسول جعفریان