اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای

یکی از روش‌های اجرای سیستم ارتینگ، استفاده از روش ارت میله‌ای می‌باشد. برای اجرای چاه ارت، شرایط محیطی و همچنین نوع خاک بسیار مهم و تایین کننده نوع و روش اجرا می‌باشند. شاید یکی از روش‌های رایج برای ایجاد چاه ارت، سیستم ارت به روش میله‌ای باشد که این روش در زمین‌هایی کاربرد دارد که امکان حفر چاه به روش‌های عمیق وجود ندارد و باید به صورت سطحی زمین حفر گردد.

روش اجرای میله به روش پنجه کلاغی به علت نیاز به قالب جوش کدولد سفارسی برای جمع نقاط سیم ها، قابل گسترش نبودن و اجرای مشکل آن زیاد مرسوم نیست و بهتر است از روش خطی استفاده شود. دکل مهاری g45 چهار وجهی یکی از مدل‌های پیشرفته و با کیفیت در دسته دکل‌های مهاری است. این دکل با استفاده از جنس‌های فلزی مقاوم، به خصوص گالوانیزه شده یا استنلس استیل، طراحی شده است تا از مقاومت در برابر شرایط جوی و عوامل زیست‌محیطی بالا برخوردار باشد. با ساختار چهار وجهی، این دکل قابلیت نصب و پشتیبانی از تجهیزات مخابراتی را به صورت همزمان فراهم می‌کند.

انواع مختلف روش اجرای ارت میله‌ای

اگر شرایط حفر عمیق در زمان برای ما وجود نداشته باشد از سیستم ارت به روش میله‌ای بهره گرفته که خود دارای دو روش مختلف می‌باشد. به طور کلی روش چاه ارت خطی مرسوم‌تر و متداول‌تر از اجرای چاه ارت پنجه کلاغی می‌باشد، چرا که در روش دوم نیازمند قالب جوش کدولد سفارشی می‌باشیم تا بتوانیم تمامی سیم‌ها را به یکدیگر جوش دهیم و به دلیل زمان‌بر بودن این روش، باعث کم کاربرد شدن آن شده است.

روش اجرای ارت میله‌ای خطی

قبل از اجرای این روش لازم است مکان مناسبی برای اجرای سیستم ارتینگ انتخاب نمود، سپس مسیری برای سیم‌های مسی و همایندی آن‌ها با میله‌های ارت در زمین باید ایجاد و حفر نمود، سپس میله‌های ارت در زمین باید با فاصله مناسبی از یکدیگر جایگذاری و تعبیه شوند. در نهایت میله‌ها به واسطه سیم‌های مسی به یکدیگر متصل و وصل می‌شوند برای تحقق این امر لازم است از روش جوش احتراقی و یا کلمپ انگشتی بهره برده شود. برای اجرای این روش لازم است کانالی با عمق نیم متر حفر شود، همچنین برای جایگذاری میله‌ها در زمین لازم است فاصله‌ای حدود دوبرابر طول الکترودها وجود داشته باشد. میله‌ها نیز به کمک سیم‌های مسی به یکدیگر وصل شده که برای اجرای این عمل لازم است از جوش کدولد و یا کلمپ استفاده کرد.

شاید یکی از محبوب‌ترین و آشناترین فروشگاه‌های عرضه‌کننده انواع دکل مهاری برای ایجاد چاه ارت مثل تجهیزات لازم جهت اجرای سیستم ارت به روش میله‌ای؛ خاورمس باشد که به طور کلی به عرضه انواع تجهیزات چاه ارت متشکل از سیم مسی، صفحه مسی، بنتونیت، تابلو تست باکس، تسمه مسی، کابلشو و میله ارت مشغول و درحال فعالیت می‌باشد. مجموعه خاورمس با تجربه طولانی در زمینه تهیه و توزیع تمامی ملزومات مسی و لوازم چاه ارت بوده که گفتنی است این فروشگاه آنلاین دارای کارشناسان متخصص برای ارائه مشاوره‌های رایگان در این زمینه می‌باشد. می‌توان گفت پرفروش‌ترین محصولات این مجموعه: تجهیزات چاه ارت، صاعقه گیر، سیم مسی، صفحه مسی، و همچنین کابلشو می‌باشند.

اجرای موثر سیستم ارتینگ به شدت متاثر از شرایط محیطی به ویژه ویژگی‌های خاک منطقه است. طبق استاندارد IEEE حداکثر مقاومت الکترود زمین، باید بین 1 اهم و 2 تا 5 اهم باشد. نحوه اجرای سیستم ارتینگ را به دو روش کلی چاه ارت عمقی و چاه ارت سطحی، می‌توان اجرا کرد. در روش عمقی، با اتصال سیم مسی به الکترود صفحه‌ای، سیستم ارتینگ اجرا می‌گردد. اجرای ارتینگ به روش میله ارت (روش سطحی یا میله راد) در مناطقی به کار می‌رود که حفر عمیق چاه امکان‌پذیر نباشد. اجرای چاه ارت به روش میله‌ای و روش اجرای چاه ارت میله ای، به دو صورت خطی و پنجه کلاغی قابل اجراست (روش جایگزین چاه ارت).

اصول ارتینگ در نحوه اجرای میله ارت

طبق استاندارد میله ها بایستی با فاصله نسبت به یکدیگر باشند که در محدوده گرادیان یکدیگر هنگام تخلیه قرار نگیرند. این فاصله می‌تواند یک تا دو برابر طول میله راد باشد. این نوع الکترود معمولا به روش عمودی کوبش می‌شود و می‌تواند در جاهایی که خاک مناسب و بنابراین امکان کوبیدن به راحتی باشد دو یا سه میله راد را به هم کوپل کرد و به طول 3 یا 4.5 متر نیز کوبیده شود. جنس میله حدالمقدور بهتر است از میله کاپرباند باشد و یا مس اندود که در هنگام کوبیدن روکش مس از بین نرود. برای اتصال میله ها به یکدیگر بهتر است از جوش اگزوترمیک یا جوش کدولد استفاده شود که اتصال بین میله راد و سیم مسی به خوبی برقرار شود.

و در مواقعی که دسترسی به جوش اگزوترمیک وجود ندارد بهترین کلمپ TE/RC1 می باشد که جایگزین مناسبی برای جوش اگزوترمیک می باشد. بهتر است مطابق استاندارد برای هر میله یک دریچه بازدید بتونی یا پی وی سی فشار قوی در نظر گرفته شود که امکان بازدید سالانه اتصال سیم به میله راد امکان پذیر باشد. ضخامت سیم مسی بهتر است حداقل 35 میلی متر مربع باشد که بتواند به سرعت جریان صاعقه را دفع کند. گروه مهندسی تهران ارت با افتخار بیش از یک دهه مجری سیستم ارتینگ و لایتنینگ می باشد و اقلام مذکور را با بهترین کیفیت و مطابق استاندارد BS و استاندارد ملی ساختمان و مبحث 13 نظام مهندسی در اختیار کارفرمایان محترم قرار می دهد.

نحوه اجرای میله راد از نوع پنجه کلاغی

روش اجرای سیستم ارتینگ با میله ارت از نوع پنجه کلاغی، به این شکل می‌باشد که ابتدا کانالی حداقل به عمق 50 سانتی‌متر حفاری شده و میله راد‌های ارت در داخل کانال در فاصله‌ای حداقل دوبرابر طول الکترود به زمین کوبیده می‌شوند. رادها به وسیله هادی به یکدیگر توسط جوش کدولد یا کلمپ اتصال می‌یابند. جهت محافظت الکترود در برابر عوامل خورنده، مواد کاهنده مناسب در کانال ریخته می‌شود. در نهایت برای رسانایی خاک اطراف میله، و تامین رطوبت اطراف هادی، از ملات مواد کاهنده استفاده می‌شود.

روش اجرای ارت میله ای ، یکی از روش های سیستم ارتینگ می باشد . همانطور که اطلاع دارید انتخاب روش اجرای چاه ارت کاملا بستگی به شرایط محیطی و نوع خاک محل مورد نظر دارد . و بر اساس آن می توان یکی از روش های اجرای چاه ارت را انتخاب نمود . یکی از این  روش ها چاه ارت میله ای می باشد . این روش که روش سطحی چاه ارت می باشد ،‌ در مکان هایی مورد استفاده قرار می گردد که امکان حفر چاه به روش عمقی وجود ندارد . در چنین شرایطی ،از روش اجرای ارت میله ای ،‌ استفاده می نمایند . در ادامه با این روش و مدل های مختلف چاه ارت میله ای آشنا خواهیم شد .

انواع مختلف روش اجرای ارت میله ای

همانطور که گفته شد چاه ارت میله ای از روش های سطحی چاه ارت می باشد ، که در محیط هایی که امکان حفاری عمیق و استفاده از روش عمقی چاه ارت ، وجود نداشته باشد ،  از این روش استفاده می گردد . توانایی حمل بارهای سنگین و ارتفاع مناسب آن این دکل را به گزینه‌ای ایده‌آل برای پروژه‌های ارتقاء ساختارهای مخابراتی و ارتباطات تبدیل کرده است. طراحی منحصر به فرد و قابلیت سازگاری با نیازهای پروژه‌های مختلف، این دکل اینترنت را به یک گزینه محبوب در صنعت تلفن همراه و ارتباطات تبدیل کرده است. این روش به دو حالت انجام  می شود . چاه ارت میله ای خطی ، و چاه ارت میله ای پنجه کلاغی . شما می توانید بسته به شرایط یکی از این دو روش را استفاده نمایید . هرچند آنچه مرسوم است چاه ارت خطی می باشد . زیرا چاه ارت پنجه کلاغی نیاز به قالب جوش کدولد سفارشی دارد ، که بتوان همه سیم ها را به هم جوش داد .