آموزش تعمیر اصولی سایبان برقی و نکات مهم آن

سایبان برقی محصولی کاربردی و خاص است که در صنعت‌های مختلف می‌توان از آن استفاده کرد. این وسیله از گذشته‌های بسیار دور وجود داشته اما امروزه شکل امروزی‌تری به خود گرفته است. با وجود سایبان‌ها می‌شود از محیط خاصی در برابر باران، باد، برف، فضولات پرندگان، نور خورشید و غیره مراقبت کرد. حال با توجه به اینکه هر محصولی ممکن است روزی دچار نقص و یا مشکلاتی شود باید بگوییم که در سایبان‌ها نیز این مشکل وجود دارد خصوصا سایبان‌های برقی که دارای موتور هستند. در این مطلب قصد داریم به بررسی مشکلات موجود در سایبان‌ها پرداخته و در مورد نحوه تعمیرات سایبان برقی و نکات مهم آن بپردازیم.

تعمیر سایبان برقی به چه صورت است؟!

ابتدا باید این موضوع را بررسی کنیم که عوامل خرابی در سایبان برقی چه چیزهایی ممکن است باشد! تشکیل شده از موتور، اسکلت سایبان و پارچه یا چادر مخصوص سایبان است.

موتور سایبان برقی

انواع موتورهای سایبان برقی که استفاده بیشتری دارند شامل موتور توبلار و ساید است که در ادامه بیشتر در مورد ویژگی آنها صحبت خواهیم کرد اما نکته مهم در تعمیر موتور این سایبان‌ها این بوده که موتورهای توبلار به دلیل دسترسی نداشتن کامل به جزئیات آن؛ ممکن است بیشتر دچار خرابی و نقص شود و این در حالی است که موتور ساید بهتر عمل می‌کند. پس در نتیجه هنگام خرید سایبان‌ها موتورهای ساید را در اولویت قرار دهید. در خصوص خراب شدن موتور سایبان‌های برقی باید به این نکته اشاره کنیم که این موتورها در صورت استفاده بلند مدت ممکن است داغ شوند و از کار بیفتند. برای رفع این مشکل مدت زمان 10 الی 15 دقیقه‌ایی جهت سرد شدن موتور به آن فرصت بدهید تا مشکل حل و رفع شود.

Basic electric awning repair training and its important points

اسکلت سایبان برقی

در خصوص اسکلت‌های سایبان برقی باید بگوییم که در دو نوع آلومینیومی و فولادی تولید می‌شوند. هر کدام از این دو نوع اسکلت دارای مزایا و معایبی خاص هستند به عنوان مثال اسکلت‌های فولادی مقاومت بالایی دارند اما ممکن است در شمال کشور به دلیل رطوبت زیاد و یا در جنوب به دلیل آب و هوای گرم دچار زنگ زدگی شود به همین دلیل جنس آلومینیومی می‌تواند دوام بیشتری داشته باشد و انتخاب بهتری خواهد بود.

چادر سایبان برقی

بخش مهمی از برقی به چادر آن بر می‌گردد. در بسیاری از مواقع ممکن است سایبان برقی دچار مشکل شود. اتفاقاتی مانند افتادن جسمی سنگین بر روی سایبان، پاره شدن قسمتی از آن، شل شدگی پارچه و غیره. در خصوص جنس چادر سایبان برقی باید بگوییم که انواع جنس‌های برزنتی، pvc، ترانزیتی و غیره وجود دارد. چادرهایی از جنس برزنت ممکن است زودتر دچار رنگ پریدگی در مقابل نور خورشید شوند و اما جنس pvc ممکن است بهتر عمل کند و مقاومت بیشتری داشته باشد.

پارچه سایبان نقش بسیار مهمی در نوع سایه‌ایی که ایجاد می‌کند دارد. از طرفی دیگر نیز جنس پارچه باید به گونه‌ایی باشد که مقاومت زیادی داشته باشد به عنوان مثال پارچه‌های توری انتخاب مناسبی برای ایجاد سایه‌ایی مناسب نخواهند بود. پارچه سایبان ممکن است در اثر استفاده زیاد گود شود و حالت ابتدایی و استاندارد خود را از دست دهد. در بهترین حالت ممکن؛ سایبان شما بایستی بر روی غلطک قرار بگیرد. برای این کار بازوها را خلاف جهت بکشید تا مشکل رفع شود. قفل بودن بازوها یکی از مواردی بوده که ممکن است باعث بروز این مشکل باشد.

برای تعویض چادر سایبان باید با توجه به موارد زیر عمل نمایید:

-یک پیچ پلی کرد در چادر وجود دارد که در مرحله اول باید اقدام به برداشتن آن نماییم. این پیچ چادر را به لوله متصل نموده است. توجه داشته باشید این پیچ در هر دو سمت چادر وجود دارد که بایستی برداشته شوند.

-در مرحله دوم به کمک یک نفر دیگر نیاز خواهید داشت که یکی پارچه را تا انتها نگه داشته و دیگری لوله غلطک سایبان را بردارد و از چادر فاصله بگیرید.

-حال به راحتی می‌توان اقدام به برداشتن و تعویض چادر سایبان نمود.

صدای بسیار زیاد سایبان

یکی از مواردی که باعث ایجاد مشکل در سایبان برقی می‌شود، صدای گوش خراش آن خواهد بود. صدای سایبان برقی ممکن است بر اثر شل شدن برخی از قطعات از جمله براکت‌ها، پیچ و مهره‌ها و غیره خواهد بود که با سرویس و سفت کردن آنها مشکل حل خواهد شد. اگر با وجود این کار مشکل حل نشد می‌توان از متخصصین این کار کمک خواست.

باز و بسته نشدن سایبان برقی

یکی از مواردی که بسیار شایع است مربوط به باز و بسته نشدن سایبان برقی خواهد بود. این مشکل می‌تواند دلایل متعددی از جمله: خراب شدن جعبه دنده، قفل بودن بازوهای سایبان و یا خارج شدن سایبان از ارتفاع باشد که باید به کمک نیروهای متخصص رفع و حل شود.

انواع سایبان برقی و مشکلات به وجود آمده در تعمیرات آن

سایبان‌های برقی انواع مختلفی دارند که هر کدام از آنها مناسب مکانی خاص و یا سلیقه‌ایی متفاوت است. سایبان‌های برقی به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند که شامل سایبان چتری و کالسکه‌ایی هستند. در ادامه قصد داریم به انواع مختلف سایبان برقی و شایع‌ترین مشکلات به وجود آمده در آنها بپردازیم.

سایبان چتری

سایبان‌های چتری از پایه کنار و همچنین پایه وسط تشکیل شده‌اند. جنس این سایبان‌ها از فلز یا چوب روس است. چوب روس یکی از پرکاربردترین چوب‌ها در بازار ایران است که از کشور روسیه وارد شده و کیفیت بسیار خوبی دارد. فلز سایبان‌های فلزی نیز با فنرهای ضد خش و نشکن تولید می‌شود که احتمال شکسته شدن این نوع سایبان را بسیار کاهش می‌دهد. از جمله مشکلاتی که برای این نوع سایبان به وجود می‌آید و نیاز به تعمیر دارد موارد زیر خواهد بود.

-مشکل در باز و بسته شدن سایبان

-پارچه سایبان نیاز به تعویض داشته باشد

-وجود مشکل در موتور سایبان

سایبان کالسکه‌ای

سایبان‌های کالسکه‌ایی یکی از انواع سایبان‌های بوده که در دو مدل ساده و برقی تولید می‌شوند. این سایبان‌ها بهترین گزینه برای انتخاب خواهند بود زیرا معمولا دچار مشکلات کمتری می‌شوند. تنها مشکلی که در خصوص این سایبان‌ها به وجود می‌آید مربوط به استفاده طولانی مدت از آنها است که ممکن است در بلند مدت دچار پوسیدگی یا آسیب شوند.

هزینه تعمیر سایبان

هزینه مربوط به تعمیر سایبان مغازه  بسته به نوع مشکلی که در سایبان به وجود آمده است می‌تواند متفاوت باشد و در واقع نمی‌توان قیمت ثابتی را برای این کار در نظر داشت. هزینه مربوط به موتور سایبان، هزینه تعویض چادر و یا تعمیر و حل مشکل بازوها و غیره هر کدام قیمت مختص به خود را دارد. برای تعمیر هر کدام از انواع سایبان‌ها بایستی به شرکت‌های معتبر که تخصص لازم در این کار را دارند مراجعه نمایید. تیم یکی از حرفه‌ای‌ترین‌ها در این زمینه است که با تجربه و تخصص اقدام به تعمیر و نوسازی این چادرها می‌نماید.

تعمیر سایبان برقی مغازه و فروشگاه‌ها

سایبان برقی می‌تواند کاربردهای زیادی داشته باشد یکی از مهم‌ترین کاربرد‌هایی که این وسیله دارد می‌تواند برای مغازه‌ها و فروشگاه‌ها خصوصا مکان‌هایی که مواد غذایی را به فروش می‌رسانند دارد. مسئول ایجاد سایه و محافظت هستند و در صورت ایجاد هر گونه عیب و نقص ممکن است کاربران با مشکل مواجه شوند. در صورت بروز کوچکترین مشکل برای سایبان خود بهتر است اقدام به ترمیم و رفع آن نمایید زیرا در این حالت دچار خسارت کمتری خواهید شد اما در صورت رها کردن سایبان به حال خود ممکن است مشکل گسترش یابد و هزینه بیشتری متقبل شوید.

 چگونه از سایبان برقی می‌توان مراقبت کرد؟!

برای جلوگیری از مشکلات به وجود آمده در رابطه با سایبان برقی بایستی یکسری اقدامات پیشگیرانه‌ایی را در نظر داشته باشید. برای این کار موارد زیر را انجام دهید.

-سرویس به موقع در فواصل زمانی کوتاه

-در زمان‌هایی که نیازی به سایبان ندارید؛ آن را جمع و بسته نگه دارید

-لوازم و وسائل زینتی و سنگین مانند گلدان، کوزه و هر چیز دیگری را از سایبان آویزان نکنید

-هر چند وقت یکبار اقدام به شستشوی چادر با آب و مواد شوینده مناسب نمایید

-در زمان‌هایی که برق قطع است؛ از بستن و باز کردن به زور سایبان خودداری نمایید

-در زمان‌هایی که وضعیت آب و هوایی نامناسب است، اقدام به باز و بسته کرد سایبان نکنید تا فشار زیادی را متحمل نشود

-مراقب چادر سایبان باشید. در برخورد اجسام تیز، اجسام سنگین و غیره

-از باز و بسته کردن چادر سایبان به صورت مداوم خودداری نمایید. خصوصا در سایبان‌های کالسکه‌ایی این کار موجب کوتاه شدن عمر آنها خواهد شد.

-چادر سایبان را هنگام بارش برف و یا باران بسته نگه دارید

کلام آخر

یکی از لوازم بسیار کاربردی برای هر شغل و کاری است. اما گاهی اوقات ممکن است برای آنها مشکلاتی پیش بیاید که بایستی سریعا اقدام به رفع آن نمود که بهتر است این کار همراه با متخصصین حرفه‌ای در این زمینه صورت گیرد. از جمله مشکلات معمول در رابطه با سایبان‌ها قطعات آنها بوده است که شامل موتور سایبان، پارچه، بازوها، اسکلت و غیره باشد که در این مطلب به آنها به صورت مختصر اشاره شد. برای مراقبت هر چه بیشتر از سایبان‌های برقی خود مواردی را باید در نظر داشت که توصیه‌هایی در این مطلب آمده است؛